تأثیر مدیریت منابع انسانی سبز و ادراک مصرف‌کنندگان از مسئولیت اجتماعی بر خرید وسواسی / هما درودی و بهجت آب چر

چکیده:

یکی از راه کارهای تحقیق مدیریت زیست‌محیطی، توجه به موضوع مدیریت منابع انسانی و یا به عبارتی، مدیریت منابع انسانی سبز می‌باشد. در این راستا، ادراک مصرف ­کنندگان از مسئولیت اجتماعی و خرید وسواسی یكی از مباحث اصلی بازاریابی است که تحت تأثیر عوامل گوناگونی ازجمله عوامل فرهنگی، اجتماعی، شخصی و روان‌شناختی قرار دارد. ادراک مصرف ­کنندگان عامل مهمی در تصمیم­ گیری محسوب شده و دارای تأثیرات بالقوه‌ای است. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر مدیریت منابع انسانی سبز و ادراک مصرف ­کنندگان از مسئولیت اجتماعی بر خرید وسواسی است. روش تحقيق بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس گردآوری داده­ ها توصيفی- پيمايشی و همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دختر رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز می­باشد. که با استفاده از فرمول کوکران 113 نفر می­باشد. داده­ های موردنیاز با استفاده از پرسشنامه و برای انتخاب گروه نمونه از روش نمونه ­گيری تصادفی ساده است. داده­ های گرد­آوری شده با استفاده از نرم افزارهای Excel و SPSS 21  و معادلات ساختاری مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند که: نتایج پژوهش حاکی از وجود رابطه مثبت و معناداری بین ادراک مصرف‌کنندگان از مسئولیت اجتماعی بر خرید وسواسی می­باشد. همچنین مدیریت منابع انسانی سبز و ابعاد مسئولیت اجتماعی بر خرید وسواسی تأثیر معناداری دارد.

کلمات کلیدی: مدیریت منابع انسانی سبز، ادراک مصرف‌کننده، مسئولیت اجتماعی، خرید وسواسی.

دیدگاهتان را بنویسید