بررسی قصاص زن در فقه شیعه / الهه علیخانی
خلاصه:
قصاص به عنوان یکی از مجازات های اصلی در فقه جزایی اسلام، نقشی بسیار مهم و حیاتی در ایجاد جامعه ایامن و کاهش آمار جرایم تجاوز به تمامیت جسمانی افراد ایفا می کند.لیکن پذیرش تفاوت بین افراد جامعه به لحاظ جنسیت در شرایط اجرای این مجازات، چالش هایی را فراروی فقهجزایی اسلام ایجاد کرده است. (محمدی جورکویه، 1387، ص: 13) از نظر فقه جزایی اسلام زن و مرد در جرایم عمدی علیه تمامیت جسمانی یکدیگر در اصل مجازات قصاص مشترک هستند، لیکن قصاص مرد در مقابل زن در جرمی که منجر به سلب حیات زن می شود یا جرایم کمتر از سلب حیات در صورت رسیدن دیه صدمه به یک سومدیه کامل، مشروط به پرداخت مازاد دیه خواهد بود. گفتنی است در این قبیل جرایم ، ولی دم یا قربانی جرم ازابتدا مخیر تقاضای قصاص و دیه است و در صورت اقتضای مصلحت، حکومت می تواند مازاد دیه را برای تحصیلشرط قصاص از سوی ولی دم یا قربانی جرم بپردازد. فلسفه این تفاوت را باید در مجموعه نظام حقوقی اسلامجستجو کرد ، نظام جامعی که دارای اجزای هماهنگ و مکمل نسبت به یکدیگر است.