تأثیر مدیریت منابع انسانی سبز و ادراک مصرفکنندگان از مسئولیت اجتماعی بر خرید وسواسی / هما درودی و بهجت آب چر
چکیده:
یکی از راه کارهای تحقیق مدیریت زیستمحیطی، توجه به موضوع مدیریت منابع انسانی و یا به عبارتی، مدیریت منابع انسانی سبز میباشد. در این راستا، ادراک مصرف کنندگان از مسئولیت اجتماعی و خرید وسواسی یكی از مباحث اصلی بازاریابی است که تحت تأثیر عوامل گوناگونی ازجمله عوامل فرهنگی، اجتماعی، شخصی و روانشناختی قرار دارد. ادراک مصرف کنندگان عامل مهمی در تصمیم گیری محسوب شده و دارای تأثیرات بالقوهای است.
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر مدیریت منابع انسانی سبز و ادراک مصرف کنندگان از مسئولیت اجتماعی بر خرید وسواسی است. روش تحقيق بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس گردآوری داده ها توصيفی- پيمايشی و همبستگی است.
جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دختر رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز میباشد. که با استفاده از فرمول کوکران 113 نفر میباشد.
داده های موردنیاز با استفاده از پرسشنامه و برای انتخاب گروه نمونه از روش نمونه گيری تصادفی ساده است. داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزارهای Excel و SPSS 21 و معادلات ساختاری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند که: نتایج پژوهش حاکی از وجود رابطه مثبت و معناداری بین ادراک مصرفکنندگان از مسئولیت اجتماعی بر خرید وسواسی میباشد. همچنین مدیریت منابع انسانی سبز و ابعاد مسئولیت اجتماعی بر خرید وسواسی تأثیر معناداری دارد.
کلمات کلیدی:
مدیریت منابع انسانی سبز، ادراک مصرفکننده، مسئولیت اجتماعی، خرید وسواسی.